torsdag 16 augusti 2012

Särskild


Nene Ormes uppföljare till Udda verklighet: Särskild tar vid ett par månader efter det att Udda verklighet slutar. Uddas vän Daniel lider fortfarande av sviterna efter de hemska upplevelser han haft på grund av Uddas drömmar. Mestadels bor han hos Udda för att slippa sina egna mardrömmar och för att känna sig trygg.
Udda har inte drömt på ett tag men så plötsligt är drömmarna tillbaka. Uppjagad och i jakt på svar beger sig Udda till sin vän hamnskiftaren Hemming för att berätta om sina drömmar, men även för att få hjälp med att tyda dem. Hemming råder henne att uppsöka Oraklet. En kvinna med tjänarinnor som bor i toppen av Turning Torso. Det rör sig i leden bland de sära och snart börjar festivalen i Malmö. En festival då de sära kan träffas för att jaga, slåss och roa sig utan risk för att bli upptäckta. Men i skuggorna ruvar de sära som vill göra sig av med alla drömmare en gång för alla. 
Nene Ormes Särskild känns på många sätt som en typisk bok nummer två. Där finns en del längre transportsträckor och en oförlöst känsla av att ”någonting” ska hända. Men just detta ”någonting” måste förbli oförlöst om det ska kunna bli en fortsättning.
Till en början upplever jag denna oförlösta känsla i kombination med transportsträckorna som djupt frustrerande, men snart vaggas jag in i en skön lunk där Ormes tar mig med till ett annat Malmö. De säras Malmö under festivalen. Jag gillar framförallt att huvudpersonen Udda inte styr handlingen. Saker sker runt henne och hon strävar efter att få rätsida på saker och ting, men oftast kan hon inte påverka hur de olika händelserna som hon ser i sina drömmar utvecklar sig.
Särskild är en värdig uppföljare till Udda verklighet. Nene Ormes språk känns säkrare och vissa passager läser jag om flera gånger, för att uppleva den svindlande känslan av ett annat liv som pågår vid sidan av oss ordinära.
Mig veterligen har inte Ormes utlovat en tredje del i serien, men om hon bestämmer sig för det återvänder jag gärna till Uddas Malmö och de fantastiska karaktärer som befolkar staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar