onsdag 26 september 2012

Intervju med Kristian Fredén




Tidigare denna vecka recenserade jag Den nya flickan av Kristian Fredén. Vad passar då bättre än att följa upp recensionen, med den alltid lika trevliga författaren himself?
   Håll tillgodo!


Hej Kristian och varmt välkommen till Glasögonorms första författarintervju!

Tackar!

Du är aktuell med "Den nya flickan" på LL-förlaget som jag nyligen recenserat här på Glasögonorm. Varför ska man läsa den?

Det är inte säkert att man ska men om man exempelvis är intresserad av identitets- och lojalitetskonflikter hos en ung människa kan den förhoppningsvis vara läsvärd och tjänlig som ett diskussionsunderlag

Tidigare har du gett ut en novellsamling och en roman på Bonniers förlag.
Hur kom det sig att det blev LL-förlaget denna gång?

Jag blev nyfiken på om det kunde vara något för mig. 
   Vanligtvis har jag en ganska vindlande stil med långa meningar så det var en spännande utmaning att förhålla mig helt annorlunda till texten. Alltså: att tvingas skriva mycket mer rakt och koncist. 
   Jag lärde mig mycket som har påverkat mitt skrivande i övrigt också. 
   Ursprungligen lämnade jag in ett synopsis på en novellsamling men så småningom kom jag och min redaktör fram till att det var bättre att satsa på och bygga ut en av dem, nämligen just "Den nya flickan". 

Vilka saker är viktiga att tänka på när man skriver en lättläst bok?

Att skala bort oväsentligheter utan att för den sakens skull göra texten torr och tråkig.   
   Att det ska vara en någorlunda rakt berättad handling utan alltför mycket hopp fram och tillbaka i tiden och så. 
   Korta meningar och undvikande av onödigt krångliga ord hör till också. 

När du inte skriver böcker jobbar du som bibliotekarie. Nu senast på Nobelmuseets forskningsbibliotek.
Hur påverkar det dig som författare att ständigt vara omgiven av andras verk?

Det är fantastiskt! Och det här är min första anställning där jag faktiskt är tillåten att läsa på arbetstid, om än i rimlig omfattning förstås och naturligtvis primärt just böcker av eller om Nobelpristagare - men sämre litteratur kan man ju tänka sig.

Vilket är ditt nästa skrivprojekt?

Det heter "Hemligheten" och handlar om en författare som vägrar att yppa något om sitt nästa skrivprojekt. ;-)


Tack för att du tog dig tid!

Tack själv! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar